Amerikaniserat svenskt

Jag ska börja läsa Stieg Larssons Millennium-triologi så får jag får chansen att göra det ostört från plugg och teoriböcker. Vilket kan ta ett tag - fram till sommaren, typ.... Men hur som helst så är den adapterade triologin, speciellt den första och sista filmen, förmodligen de bästa svenska filmer jag har sett. Och självklart är ju filmerna och böckerna en megasuccé, inte bara i Europa utan även i USA. Och eftersom amerikanarna inte riktigt gillar främmande språk och annat som kan vara det minsta svårt att förstå, så ska man göra en egen version. Producent är Scott Rudin, som ligger bakom ganska många bra filmer, te.x. "No country for old men" och "Revolutionairy road" (den sistnämnda var tydligen bra i kritikernas ögon, jag pallade inte att se hela. Weird, I tell you) vilket ju talar för bra produktion och bra manus, etc.
Men det är synd att Noomi Rapaces skådespeleri inte får blända även mainstreamtittarna i USA. Å andra sidan kan vi slippa att visa upp Nyqvist, som i andra filmer är en riktigt bra skådis, men inte särskilt mycket så i Millennium.

Hur som helst ska den svenska versionen gå upp på ett fåtal amerikanska biografer om någon månad och ikväll spanade jag in trailern som just nu rullar inför premiären den 19 mars. Det är lite halvt om halvt läskigt hur inte ETT ENDA svenskt ord uttalas i den omgjorda trailern. Och gosh, vad creepy den där rösten är! Anyway, här är trailern. Hoppas att den inte avskräcker allt för många till att gå och se den.





Och sen kommer vi till den trailern jag faktiskt tycker om - den till "The Runaways", som går upp samma dag som ovannämnda film i USA. Det finns fler anledningar till att jag vill se den här än att Kristen Stewart kissar på en elgitarr och tuggar tuggummi lite snyggt. De flesta "based on a true story"-filmer med halvbra skådisar i är jag rätt så svag för. Dakota Fanning är inte dålig, KStew är det verkligen inte. Och på något sätt relaterar jag till ämnet - att bandet var det första kvinnliga rockbandet att slå igenom och krossa alla fördomar mot att tjejer inte kunde. Ungefär som damkronorna några gånger gjort (men inte lyckades med ikväll dock).

Här är trailern, och jag hoppas verkligen att filmen kommer till Sverige!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0