You see shadows

and I can see them too
when I'm looking at somebody like you


Mitt i linjär algebra-ångest den här veckan har jag ju etik på onsdagskvällar. Även om det är ganska utmattande att sitta på seminarie i etik och försöka hänga med i och förstå alla begrepp som min lärare spottar ur sig, så måste jag säga att valet av den kursen har redan varit sjukt givande. Djuretik var kvällens ämne och det är svårt att motivera varför vi får döda en ko för att äta den. Är kornas liv mindre värt än våra mänskliga? I såna fall varför? Om de är lika värda, varför är de det? Är de skyddade av vår moral, och i såna fall varför/under vilka förutsättningar? Men hur rättfärdigar vi att vi ändå dödar djur? Osv osv. Ni förstår att man kan komma in på vilka spår som helst under två seminarietimmar. Och det går inte direkt att komma fram till något svar utom det uppenbara: när djur lider på grund av människor är det så jävla fel.


Anyway, ville visa bilder som läraren tog upp ikväll. Jag får ju nästan tårar i ögonen av så fina bilder som Isa Leshko har tagit på äldre djur. Man blir ju faktiskt förvånad när man hör att djur blir gamla, iallafall relativt till människan, man kanske inte blir lika förvånad över om tant Birgit blir 87 bast liksom. Men en häst som blir 33 år är ju ändå ganska ovanligt. Bilderna är iallafall sjukt bra.


Från Isa Leshko's Elderly Animals:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0