Inte så beach 2011

Jag älskar att baka, speciellt att experimentera med choklad! I helgen gjorde jag vad som skulle bli en stor browniekaka, men med lite infall och lite brist på ingredienser blev det lite annorlunda. Och som det blev gott! Utan tvekan det godaste jag bakat. Nu är det några som har efterfrågat receptet, med mina ingredienser, så ni ska få det här, men tänk på att det är en stor sats och att man gärna kan frysa in dessa godingar :)



Johannas chokladfudgekaka
Ingredienser till kakan:
400 gram smör (normalsaltat)
6 dl strösocker
4 ägg
2 dl kakao
4 dl vetemjöl
8 teskedar vaniljsocker
2 tsk bakpulver

Ingredienser till toppingen:
3 dl grädde
1 dl mjölk
1 dl socker
8 msk ljus sirap
200 gram mörk blockchoklad
200 gram smör (inte smält innan)

1. Kakan: smält smöret i en kastrull och ta av från värmen, rör sedan ned
socker och ägg, därefter de torra ingredienserna.
2. Bred ut smeten i en långpanna (vanliga pannor som brukar finnas till ugnar) som du har täckt botten med aluminiumfolie.
3. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i 15-20 min. Jag höll själv koll på den efter 15 min och när kakan har "sprickor" i sig halvlångt in i mitten är det dags att ta ut den :)

Såhär ska den se ut haha


4. Ta ut kakan, låt den svalna, och vänd upp kakan på ett smörpapper (så att botten kommer uppåt).

5. Toppingen: blanda grädde, mjölk, socker och sirap i en
kastrull och sätt på värmen. Lägg i chokladen i bitar i kastrullen och rör runt tills är smält.
6. Koka 10 min under omrörning.
7. Sätt värmen på lägsta och rör sedan ned smöret klickvis. Rör om och "hjälp" smöret att fördela sig.
8. Bred toppingen över kakan och låt svalna en stund, ställ sedan in
den i kylskåpet för att stelna.
När jag gjorde detta blev det över en hel del toppning som är god att ha till glass! :D


Kommentarer
Postat av: Sandy.

Ähh, vem bryr sig om beach 20l1? hahah :D Måste provbaka den och kolla om min blir lika bra! ;P

2010-10-27 @ 21:52:17
URL: http://onlyfortherecord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0