kloner är lite mysko minsann

Hade biologiredovisning idag och där konstaterade jag väldigt kort och koncist att "kloning är lite mysko". Vet inte riktigt vad jag tänkte med, om jag nu alls tänkte. Men Cissi var nöjd och jag tror att det gick bra. Vi är överens om det, jag och David iallafall. David som för övrigt skrattade så han grät när Gustav tog upp den här scenen ur Scrubs, när vi snackade om redovisningar och nervositet.


Förresten har vi inte bara fått en förskolelärare i kemi - vi har också börjat bli behandlade som förskolebarn! På engelskan ska vi numera ha bordsplacering, för att "tajta ihop gruppen". Yeah right, försöka går ju alltid när det gäller NS2b. På naturlektionerna känns det som att vi är skapligt "tajta" men när vi är helklass... nae, det går inte.
Tyvärr börjar det här med blogg kännas liiiiite jobbigt, speciellt såna här dagar när man absolut INTE har någonting intressant att skriva.
Känner mig inte helt ok än och med tanke på avsaknaden av transportmedel till träningen tränar jag inte ikväll. Det suger, för vi skulle träna i Stallet och det älskar jag verkligen. Älskar.
Aja man kan inte få allt här i livet. Till exempel lust att skriva någonting lite mer roligt än om bara saker som handlar om... mig? Haha. :P

Tänkte avsluta med en rätt cool grej, för jag bara var tvungen att slå upp på Wikipedia eftersom Skarstedt snackade loss om sina jävla googoplexer på kemin. Och det är ett rätt slående stort tal, kan man lugnt säga.
(För er som inte läst kemi är elementarpartiklar de partiklar som bygger upp en atom. Och " ^ " betyder upphöjt till. Och vet du inte vad "upphöjt till" betyder, så ska du nog inte bry dig om att läsa den här texten alls :)

En googolplex är tio upphöjt i en googol, det vill säga 10^{10^{100}}. Med dagens datorer skulle det ta ca 1085 år att bara skriva ut alla nollorna i talet. Om man använder Moores lag, den lag som säger att processorkraften växer exponentiellt med tiden, så skulle man inte tjäna på att starta programmet förrän om över 500 år. Detta eftersom det om ett par år alltid kommer finnas en dator som skulle gjort det snabbare, det vill säga den nya datorn skulle bli klar före den gamla, trots att den gamla har ett par års försprång. I sammanhanget kan nämnas att antalet elementarpartiklar i universum är uppskattat till 10^80 stycken. Därför kan man inte skriva ner alla nollorna med den materia som finns tillgänglig, även om varje atom kunde omvandlas till papper och bläck.

Kommentarer
Postat av: Tantan

Alltid lika kul att läsa din blogg och det du kanske anser är ointressant tycker vi är väldigt intressant! Dock var den kursiva textbiten inte ett dugg intressant, haha. Mest för att jag inte förstod, men i alla fall! :D

2009-01-21 @ 21:21:30
URL: http://tantan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0