Ibland gör man rätt, ibland gör man fel

Här till höger....(måste alltid tänka efter en stund vad som är höger och vänster)....så visas just nu inte min profilbild. Och det är ju lite kasst kan man tycka, men den här blogg-sidan tycker inte om mig för fem öre så det är inget att hänga upp sig på.

Vad som däremot går att hänga upp sig på är alla val man måste göra. Vi gör stora val, såna som vi väljer att fundera extra länge på, till exempel vad man ska göra efter studenten. Vi gör mindre stora val, till exempel vad man ska klippa för frisyr eller färga för hårfärg (ett mer kvinnligt "valproblem" kanske). Sen gör vi små val varje dag, och de kan antingen gå förbi obemärkta eller kan förändra ens liv. Som när jag valde att ringa Ica Strömmen för praoplats i nian istället för Ica Supermarket i city. Det gav mig en anställning som jag nu haft i över tre år. 
Och sen har vi de ofrivilliga valen, när man inte har något val eller inte ens tror att det man gör är att just välja. Så vad babblar jag om nu egentligen? Mjo, varje dag är inte okomplicerad och folk omkring dig samt du själv kommer alltid att göra dessa val. Någon gång kanske det gynnar dig, någon gång kanske det blir tvärt om. Det kan man ju faktiskt inte helt och hållet veta i förväg. Men man lär sig också nästan alltid de val som inte slutat lyckligt, och det är väl egentligen meningen med livet: att lära sig av sina misstag.

Såna här lite smått sinnesförvirrande filosofiska ämnen kan jag sitta och fundera på när jag åker buss eller går en promenad. Idag åkte jag buss hem från Sörping och tusen tankar far genom huvudet. Trötthet does that to me och det kan ju vara ganska skönt att tänka av sig. Precis som det är skönt att kunna skriva av sig här.

Anyway, midsommar var ju rätt bra ändå och idag har jag sett Titanic igen. Vet egentligen inte varför jag kan se om en film som är tre timmar lång en gång om halvåret - nån gång borde man ju tröttna? - men även om jag kan 80 procent av alla repliker i filmen (fråga Milla, det märkte hon idag) så är den fortfarande lika bra. Leonardo DiCaprio lika charmig och svenskan som hörs här och där fortfarande lika rolig.

Förhoppningsvis en sväng ut till landet imorn med Freddy, men åttondelsfinalerna i fotbollen måste man försöka hinna se. Och så tippar jag Argentina som vinnare redan nu, ok?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0