Jag älskar dig, Du gamla, Du fria

Välkommen, välkommen hit
Vem du än är
Var du än är




Sverige är ett vackert land, på många sätt. Vi är ett fritt land där tankar om världen i stort inte ifrågasätts på samma sätt som i andra delar av världen. Vi har en underbar natur och är relativt förskonade från naturkatastofer. Vi har en stadig ekonomi och ett socialt system som fungerar. Vi är också ett av världens äldsta länder. Vi ska vara stolta över vårt arv och vårt nutida samhälle.
Men jag visste inte vad det innebar att fira en nationaldag förrän jag spenderade Australia Day den 29 januari i Australien. Liknande 17 maj i Norge eller 4 juli i USA är det en enda stor fest där man klädde sig i flaggan, sjöng nationalsången("Advance Australia fair" - som jag för övrigt kan sjunga) och helt enkelt förklarade att man älskade sitt land och att man var stolt. ALLA - asiater, backpackers, aussies, you name it - var ute på gatorna och det var fest hela kvällen. Det var helt underbart att fira den dagen.
Så man blir ju lite benägen att önska att vi hade det mer som i dessa länder. Visserligen har vi inte varit med i några krig den senaste tiden eller för den delen fått kämpa för vår självständighet (vi är ju bäst). Men varför inte göra 6 juni till en riktig festdag där man samlas och ser på fyrverkerier och äter grillat istället för att sitta hemma och se Kungen prata från Skansen på TV4?

Nu hade jag inte precis världens sämsta nationaldag - var ute på landet och solade, läste och lyssnade på musik, och pappa lagade god middag. David var här en sväng och slog mig knappt i "När och fjärran", innan vi såg Big Bang Theory och han åkte hem. Men ändå  - Sverige förtjänar att firas och jag önskar att det var som i Australien. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0