if you seek amy

Okej, vi lever väl ändå på 2000-talet? Idag skriver Aftonbladet att Britney's nya låt har blivit censurerad i USA. Den heter "If you seek Amy" och den har jag haft på min iPod ett bra tag (face it, hennes nya låtar är bra faktiskt). Men jag fattade inte alls vad det handlar om när jag läste varför den har blivit censurerad.
Tydligen så har någon smart person klagat på att "If you seek Amy" - med lite IQ och bra fantasi - låter som "f - u - c - k  me"... Och eftersom versen innan går, "All of the boys and all of the girls are beggin' to" så kanske det inte är så himla långsökt att Brittan anspelar på... ja, tuttu-li-doo, som Björn Gustafsson sa en gång.
Men ärligt talat människor. Vem bryr sig om det, när ordet inte ens förekommer i texten? Hon har ju liksom döljt det av en anledning. Jag fattade minsann inte alls att det kunde tolkas så förrän jag läste Aftonbladets artikel.
Jag blir så trött på att man inte får säga vad man vill när vi har något som heter yttrandefrihet, eller ja, "freedom of speech". Whatever you want liksom.

Att Britney måste gå in i studion och sjunga om låten för att den ska kunna spelas på radio i USA är rent ut sagt sjukt. Britney Spears - vars liv har hängts ut på alla löpsedlar världen över och som synats i sömmarna för vad hon än har gjort - får alltså inte sjunga den här textraden för att den helt enkelt är för "snuskig". Och det i ett land där medierna i princip har förstört hennes privatliv genom att försölja henne med paparazzis. Ni som inte sett dokumentären om henne - se den!
Hon har varit nere i en svecka men har kämpat sig upp, och personligen tycker jag att hennes nya album är bra. Och nu när hon äntligen "kommit tillbaka" så får hon inte ens sjunga vad hon vill. Man fattar ju ganska snabbt att det här är någon form av PR-trick, uppmärksamhet är ju aldrig dåligt. Faktiskt så är det ju rätt smart att "gömma" det i texten.
Men att världen som har förstört hennes liv nu inte orkar lyssna på lite förvrängda ord, som kanske kan tolkas vara lite snuskigt, är ju knäppt. Dessutom så är ju låten ett slags slag tillbaka mot alla som snackat skit om henne.



Love me, hate me, say what you want about me
But all of the boys and all of the girls are begging to
If you seek Amy

Detsamma gäller alla censurer som gäller låttexter om krig och med politiska budskap. Jag tycker att det är skit att vissa låtar ska censureras bara för att de talar sanning. När man skriver en låt så har man ju ofta ett tydligt budskap med den. Många artister väljer att vara politiskt korrekta, men de som väljer att stå upp för sin sak får ta emot en massa skit från olika håll ur samhället. Från samhället som skapade sitt eget krig eller sin egen debatt att göra en censur kring.
Jag fattar bara inte. Det är så orätt att man inte får visa var man står. Jag tänker, till exempel, på Green Day's "American Idiot"-framsida som nästan censurerades för att den hade en hand och en granat i form av ett blödande hjärta (fattar ni  - 2004, Irak, USA, blod... inte bra, enligt Bush-folk).
Nae, jag blir så störd bara. Har skrivit kanske onödigt mycket nu, men jag måste få ur mig en massa saker på den här bloggen. Nu får ni kommentera om ni vill, har jag fel eller har jag rätt?


Annars en trevlig dag idag, höhö. Lite väl illamående på grund av lågt blodtryck (inträffar ibland) och lite febrig känner jag mig. Men äh. Det ordnar sig. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0