valet och kvalet

Jag sitter och kollar lite på upphängda papper av olika betydelse och värde här på tavlan bredvid datorn. Det hänger en gammal bild på mig när jag var 11 år gammal. Ett rosa band i i våfflat hår, rak lugg, onoppade ögonbryn, rödrosa kinder och läppglans. Plus ett horisontellt randigt halternecklinne i färgerna bebisgrönt och ljusrosa med lite gult. Bredvid finns ett jääättegammalt kort på mamma, ett gammalt kort på vår vovve, 2 år gamla öppettider för Vilbergens bibliotek (inte för att nån av oss gått dit nån gång, men men). Och så hänger där ett papper som var det som förändrade mitt liv.
För två år sedan lämnade jag in det till SYO:n på Ektorp. Jag snackar om gymnasieansökan förstås, som ledde mig till DeGeer och ett skönt gäng nya människor.
Men det jag alltid tänker på (alltid är väl att överdriva men några gånger har det crossed my mind) är om jag hade valt, typ, Eber eller Haga eller Kungsgård istället. För det första hade man ju gått miste om allt på lärka (jag är stolt lärkabock, sådetså) men sen så hade man säkert hittat folk där man hamnat iallafall. Vilka hade jag träffat då, vad hade jag gjort då?

Fattar ni vad jag menar? Ett val gör så mycket med ens liv, man väljer ju jämt. Men det är vissa som verkligen formar ens liv... det är rätt sjukt faktiskt.
Som ett jäkla bra exempel - när jag skulle lämna in vart jag skulle praoa i nian. Jag hade inte hittat något förrän samma dag det skulle lämnas in. Jag slängde mig på cykeln hem från skolan en lunchrast och ringde först till Ica Maxi och hörde om de hade praoplats. Där var det fullt. Sen slog jag upp andra bästa ställe.
Det stället hette Ica Nära Strömmen. Dom hade praoplats.
Och ni som känner mig, vet att efter de två praoveckorna där fick jag ett jobb som jag fortfarande har kvar, mer än två år efter att jag slog upp just Ica Strömmen. Jag har nästan tjänat ihop lite under 90 000 kronor under mina två år där, innan skatt förstås (men vart dom pengarna tagit vägen vet gudarna...).
Tänk om jag hade ringt Ica Vilbergen istället? Hade jag spenderat ohyggligt mycket tid där istället? Hade jag ens haft ett jobb nu...? Ja ni vet vad jag tänker på. Och så tänker ni säkert, den där Johanna tänker för mycket. Och det vet jag att jag gör haha.

Men det var nåt som slog mig när jag tittade på det där pappret för några minuter sen. Det har suttit där i två år nu och under tiden har så jävla mycket saker hänt i mitt liv.
Tänk vad ett litet papper kan göra. Tänk vad ett litet krissamtal till första bästa Ica kan inbringa. Och tänk så mycket val vi har kvar i våra liv. Det är sjukt, jag vill inte välja. Därför måste jag sluta tänka i såna här banor.

God natt, imorgon börjar skolan. Bajs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0