Saker att bli bra/bättre/bäst på

Har varit på Cromwells frågesportskväll nu och bland 6 äldre allmänbildade personer, varav många är lärare, så känner jag mig något i underläge. Inga TP-frågor som "Hur många behåar har i genomsnitt den svenska kvinnan?" (svaret är tydligen 7), utan det här var skills-frågor.
Jag ansåg mig vara hyfsat allmänbildad för min ålder när jag började ettan (var absolut den mest aktiva i klassen under samhälls- och historialektionerna då) men på senare år har jag börjat inse att det finns såååå mycket saker att ta reda på, och ta in i hjärnan. Vi använder ju bara 7% av den ändå eller hur är det?


Historia. Jag suger på mytologi och allt som inte har hänt det senaste milleniet, seriöst. Vem i helvete var Nero till exempel?
Musik. Ska bli äckligt grym på musikkunskap. Speciellt gammal musik för den nyare musiken är jag ändå rätt bra på (tycker jag, men så sitter man där och inte kommer ihåg ett skit). Visserligen en fin utmaning för det är ju ett ganska stort område, hehehehe.
Film. Jo, jag kan en hel del film, men till exempel ska jag beta av IMDB's topp-200-lista någon gång (innan jag fyller 25 iallafall kanske?). Fast ikväll var jag stolt över mig själv när jag kunde en fråga om "Body of Lies" och dessutom var den enda i laget som kunde en fråga om svensk film. Score till mig.


Hur är det med er - hur allmänbildade anser ni er att vara? Jag börjar nämligen tvivla på min egen kunskap. Och även om det finns ett ordspråk som säger "Kunskap är att veta hur lite man egentligen vet" så tänker jag ändå bli bättre. Så det så!



"It's smart not to be stupid, and it's stupid not to be smart"
 - House

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0