Home is where the heart is

...but what a shame, cause everyone's heart doesn't beat the same

När jag lägger mig i sängen i mitt rum och virar mitt underbara duntäcke runt mig och känner hur all kyla stängs ute av min egen kroppsvärme så är det lätt att ta det för givet att det alltid ska vara såhär. Det är lätt att ta för givet att alla har det såhär. Men faktum är att det finns människor i världen som lever i krig, lever i svält, lever i extrem fattigdom, lever i ett land där sjukdomar gör att små bebisar inte ens överlever sina första dagar. Det har alltid varit så och det kommer vara så en lång tid framöver. Det finns inget enkelt sätt att lösa det på.

Men det finns en del människor som bor i dessa länder som kämpar för rätten att leva och reser lång väg för att hitta någon annanstans att bo. För att få chansen att leva, andas, äta och vara just människor. Vi i Sverige kallar dessa människor flyktingar, för det är precis vad de gör; de flyr från sitt hemland. Och ofta kommer de till detta land, Svea rike, för att börja om. För att de ser möjligheterna med att komma till ett land som låter dem komma hit och arbeta och skaffa sig tak över huvudet. Ett rikt land, där jämställdheten är hög och där vatten inte är brunt. Och i tiotals årtionden tillbaka har Sverige blivit ett land där mångfalden gett nya arbetsmöjligheter, nya kulturella upptäcker, nytt liv. Vi skulle inte ha kebabpizza idag om det inte vore för italienare och turkar. Vi skulle inte ha lika många thai- eller kinarestauranger om det inte vore för thailändare och kineser. Och vi skulle förlora många duktiga läkare om inte muslimer fick jobba i det här landet. Eller ens komma in i detta land. Detta Sverige där alla är lika värda och där alla kan vara med.

Idag kan ett främlingsfientligt parti ta sig in i riksdagen, den högst bestämmande instansen i riket vi lever i. Alltså: flera hundra tusen människor - med både hjärta och hjärna, precis som alla andra - röstar för att sådana människor som jag precis skrivit om INTE ska få komma hit. Inte ska få fly från sitt skadade hemland, inte ska få kämpa för sin familj, inte ska få ha rätten att ses som en människa och inte en religion eller en hudfärg.

Vi ska stänga Sverige, för Sverige ska bli ett rasistland. År 2010. 
 
Det är fanimej sjukt.

Kommentarer
Postat av: Sandy.

Så jäkla bra skrivet! Bra där twisis!

2010-09-19 @ 14:53:53
URL: http://onlyfortherecord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0