What to vote?

Jag sitter ganska ofta nuförtiden och grubblar över vad som är bäst för Sverige i det här valet som vi ska göra om en vecka. Ena dagen står jag på ena sidan, andra dagen ändrar jag åsikt och till sist vill jag rösta blankt. Känner på något sätt att det är en skyldighet för mig som svensk medborgare och framförallt som kvinna att ta min rösträtt "på allvar", dvs. utnyttja den frihet jag faktiskt har och plugga på lite. Nu har jag läst oändliga längder med spalter, debattartiklar och krönikor men jag blir inte ett dugg smartare.



Alliansen sänker skatten, låter privatisera i princip allt och drar in fler och fler bidrag. De rödgröna vill höja skatterna, sätta upp hårda klimatmål och gå tillbaka till att folk kan svindla till sig bidrag. Båda vill ge fler jobb men på helt olika sätt. Rödgröna är emot kärnkraften. Alliansen vill ha kvar den så länge den behövs. Skolan? Fler  och bättre lärare säger båda. Nae, jag vet verkligen inte mycket egentligen. Ska man vara tillräckligt insatt för att göra ett riktigt bra val så måste man plugga på en hel del. Just nu får jag känna efter vad jag tror är bra för mig, för let's face it - de flesta röstar egoistiskt. Men viktigast är ekonomin och jobben och självklart en realistisk klimatpolitik. Ska man jobba och betala mindre i skatt just för att man faktiskt jobbar? Eller ska man jobba och betala mer i skatt för att människor som INTE jobbar ska få det lite bättre? En röst på MP kan tyckas vara fint men skulle de rödgröna vinna skulle troligt många familjer på landsbygden tvingas in i städerna på grund av bensinskatten. Å andra sidan drabbas många familjer av jobbiga tider om man inte får tillräckligt pengar när man till exempel är sjuk. Man ska väl för fan inte behöva arbeta om man är cancersjuk eller har förlorat en närstående dagen innan? Etcetera, etcetera... SVÅRT.

Har ni bestämt er för vad ni ska rösta på?

Kommentarer
Postat av: Sara

asså de e ju dösvårt, trodde jag visste vad jag skulle rösta på men nu vet jag inte längre :/

2010-09-12 @ 18:32:43
URL: http://lovingvintage.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0