Discoveries

Mitt huvud är en enda röra av modelleringstänk, skisstänk, måttänk, framtidstänk och allmänt vad-i-helvete-ska-jag-göra-tänk. Jag har innerst inne bestämt mig för att arkitektprogrammet inte är min grej och att ingenjör är vad jag ska bli. Samtidigt har jag så grymt kul (trots den kreativa ångesten) att jag börjar tvivla på om jag vill lämna Lund. Allt som talar för Linköping och allt som talar för Lund är direkta motsatser. Frågan är vad jag vill?
Har ju drömt om arkitekt sedan två år tillbaka när jag satt på den där skisskursen på gymnasiet och fick en uppenbarelse att fan, arkitekt vore grymt! Att det sen kändes som ett ouppnåeligt mål med de intagningsbetygen gjorde det desto mer spännande att satsa på. Vad det innebar att faktiskt gå arkitekt var lite sådär halvt om halvt suddigt för mig eftersom det var så långt bort. I bakhuvudet var jag inställd på ingenjör, den breda men väldigt matte-fyllda utbildningen, och deras kurser kollade jag runt bland och valde sedan några alternativ jag trodde kunde passa. Jag vill ju bli ALLT å andra sidan. Men - det viktigaste för mig är att jag känner att jag LÄR mig någonting som jag kommer kunna visa när jag sedan ska ut i arbetslivet. Visserligen är arkitekt en grymt bra utbildning för alla som verkligen vill bli det och är inställda på 90% "flum" och 10% teknik och kan fixa stressen som jag insett att det faktiskt är. Produktion produktion. Å andra sidan, så blir man "bara" arkitekt. Jag vill inte begränsa mig så mycket. Jag vill känna att jag kan något, sitta och räkna, fundera och kanske inte producera så mycket. Jag vill ha "SÅHÄR ÄR DET" istället för "SÅHÄR KAN DET VARA."

Pust och stön, nu har jag 6 härliga dagar med jobb framför mig för att jag ska kunna ta tåget hem på fredag kl 16.57 och åka hem i fyra hela dagar. Då ska det bestämmas ordentligt, men jag har nog redan gjort det. Eller?

Dags att ta en paus från tänkandet med en tackfest på nationen. Göööött mos!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0